GURURUMUZ DEVLET SANATÇISI HEYKELTIRAŞ METİN YURDANUR
Başkent’in birçok yerinde karşımıza çıkan heykellerde imzası bulunan Metin Yurdanur’un, “Hamam 1955″ heykel sergisi Galeri Soyut’ta açıldı. Yurdanur, 4 yaşında iken ilk kez gittiği hamamdan etkilenerek, “Hamam 1955” sergisini hazırladığını söyledi
Metin Yurdanur. Ankara’nın birçok noktasında yer alan simge heykellere imza atan ünlü heykeltıraş Yurdanur. 4 yaşında iken ilk kez gittiği hamamda gördüklerini heykele dönüştürdü ve Galeri Soyut’ta sergilemeye başladı. “Hamam 1955” sergisi, 13 Mayısa kadar ziyaret edilebilecek.
“HEYKELLERİM KARTPOSTAL OLDU”
Gazi Eğitim Enstitüsü’nde öğretim üyesi olarak heykel dersleri verirken Büyükşehir Belediyesinin kendisinden kentin süslenmesi için çeşitli heykel taleplerinde bulunduğunu anlatan Yurdanur, “Bu istek üzerine Abdi İpekçi Parkı’nda Eller Gar Meydanı’nda ‘Miras’ ve Batıkent’te şimdi yerinde olmayan ‘Sevgi ve Dayanışma’ heykelini yaptım. Ankara halkının heykellere ilgisi o kadar yoğun oldu ki heykellerim afişler, kartpostallar ve filmler haline getirildi” dedi Abdi İpekçi Parkı’nda miting yapan insanların kendime ait ‘Eller’ heykeline çıkıp kendi taleplerim ve dünya görüşlerini haykırdıklarını söyleyen heykeltraş. “Bunu demokrasiye bir katkı olarak düşünürüm. Yüksel Caddesindeki İnsan Hakları heykeli de 10 Aralık insan Hakları Gününde konuldu. İnsanlar tarafından bir sembol haline getirildi. Olgunlar’da ‘Madenci Heykelini yaptım. Ankara’nın farklı yerlerinde 20’ye yakın eserim bulunuyor. Ayrıca, Japonya’dan Moğolistan’a, Türkmenistan’da Küba’ya bir çok ülkede anıt heykellerim var” dedi.
HEYKELLERİ ÇOCUĞU GİBİ
1979 yılında Abdi İpekçi Parkına yaptığı Eller’ heykelinin Ankara’nın ilk sivil heykeli sayılabileceğini vurgulayan Yurdanur, “1979’da yapılan ilk sivil heykel bittikten sonra ben ayda bir oraya giderek, mutlulukla o elleri’ izlerdim Bu tıpkı bir annenin çocuğunu dünyaya getirip. okutup, adam olduktan sonra onunla mutlu olması gibi bir duygudur” diyerek hislerini paylaştı. ‘Eller’ heykeli etrafında sağcısından solcusuna herkesin eylem yapıp, sesini duyurmaya çalıştığını söyleyen başarılı heykeltıraş,
“Bazı şeyler sizin elinizde değil öyle şeyler yaparsınız ki, toplum onu birden kanıksar ve sembol haline getirir. Bu benim biraz şansımdan kaynaklanıyor” dedi.
Yurdanur: Sanata müdahale edilebilir
Ellerinden doğan İnsan Hakları Heykelini de anlatan Yurdanur, ‘Kitap okuyan bir kadın figürü var orada, kitabımda da ‘İnsan Hakları’ yazıyor. Heykelin göğüs kısmının soluna küçük bu kalp çizilmiş, bu çok hoş bir şey. İnsanlar sanata bu şekilde müdahale de edebilirler. Tahrip etmek yerine oraya güzel bir işaret koymuşlar. Ben buna mutlu olurum” diye konuştu.
Toplum Eserlere Sahip Çıkmalı
Geçtiğimiz aylarda Yüksel Caddesi’nde bulunan heykelin çalınmasına ilişkin düşüncelerini de paylaşan Metin Yurdanur şunları söyledi:
-Atölyemin hemen yanı başında heykellerim yer alıyor. Şimdiye kadar hiçbiri zarar görmedi. Bilinçli olarak kimsenin heykele zarar verdiğini düşünmüyorum. Sokaklardaki heykellerin korumaması ortak bir sorun, ülkenin sorunu. Bu polisle, Zabıtayla önlenebilecek bir konu değil. Bahsettiğiniz olay Ankara’nın en işlek caddesinde meydana geldi. Bronz bir heykel bir gecede yok edildi. O heykeli yapan sanatçı artık yaşamıyor ve aynısının bir daha yapılması mümkün değil. Toplumun sanat eserlerine sahip çıkması gerekiyor. Son sergisi “Hamam 1955’ı anlatan ünlü heykeltıraş, ‘4 yaşımdayken ilk kez hamama gittim. Hamam bin yıllık bir Roma Hamamı’ydı. Sivrihisar”da. Elektrik yoktu, mum, idare ya da gaz lambasıyla aydınlatılıyordu). Düğünler, gelin hamamı yapardı. Hamam da herkese bağıran çağıran, su taşıyan ve zenginlere yardım eden külhanbeyi gibi bir görevli olurdu. Bunlar hep parça parça aklımda kalanlar ve heykele dönüşmüş halleri. Sergide hep stilize edilmiş insan formları var. Tam olarak insan formunu yansıtmıyorlar. Hamamdaki kadınların yanında dolaşan küçük bir erkek çocuğundan oluşan heykeller bunlar. Heykellerin hepsi bronz ve bronz dökümün renklerini yansıtıyor” diye konuştu
Dilvin KAYGUSUZ
Yorum Yaz